Je muziek is zo goed als de zwakste schakel in de keten

Foto: Barbara Agnew

Afgelopen week sprak ik collega producer Guido Aalbers. We hadden het over de verschillende factoren die een plaat goed maken. En hoe belangrijk welk onderdeel is. Hij vertelde dat hij ook les geeft en studenten dan een oefening laat doen. Zet de verschillende aspecten die komen kijken bij het maken van een album in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk. Met andere woorden: bovenaan staan de dingen die het meeste verschil kunnen maken, onderaan de factoren waarmee je minder invloed hebt op het eindresultaat. Volgens mij is dat niet alleen een goede oefening voor studenten, maar ook een lijst die elke producer op zijn website zou moeten hebben staan. Waarvan akte:

  1. Liedjes
  2. Performance
  3. Arrangementen
  4. Mix
  5. Microfoon keuze en plaatsing
  6. Master

Je muziek is zo goed als de zwakste schakel in deze keten. In de praktijk zit de zwakste schakel volgens mij meestal in de bovenkant van het lijstje. Veel bands geven duizenden euro’s uit aan de afdeling techniek (punt 4-6) terwijl er bij de inhoud (punt 1-3) vaak veel meer te halen is. Het is natuurlijk wel veel moeilijker om iemand van buitenaf zich tegen punt 1-3 aan te laten bemoeien. Maar zeker het overdenken waard als je een album of EP wilt maken. Zoek je een studio technicus die je vooral helpt met punt 4-6? Of wil je een producer die zorgt dat de zwakste schakel zo sterk mogelijk is?

Waar ik ook benieuwd naar ben: wat is jullie prioriteiten-volgorde van deze zes punten?


6 reacties op “Je muziek is zo goed als de zwakste schakel in de keten”

  1. 1 Jim said at 16:12 on February 4th, 2011:

    Ik denk dat de performance het belangrijkste is. De gemiddelde luisteraar, lijkt mij, heeft meer op met geweldig overtuigende uitvoeringen van matige liedjes dan met matige uitvoeringen van geweldige liedjes.

    Als tweede komen dan natuurlijk wel de liedjes en de rest is steeds meer van ondergeschikt belang.

  2. 2 Leon said at 17:27 on February 4th, 2011:

    Wat mij betreft is er een top 3.

    1. Liedjes
    2. Liedjes
    3. Liedjes

    En dan een groot gat:

    4. Arrangementen
    5. Performance
    6. Mix
    7. Microfoonkeuze en -plaatsing
    8. Master

  3. 3 Einar said at 17:56 on May 2nd, 2011:

    Pim, ik zeg absoluut het liedje op 1, maar wat ik me afvraag: onder welk kopje zet je je sounds? Het programmeren van een goeie synth sound bijvoorbeeld, of het opchoppen en over z’n nek halen van een drumloop?

  4. 4 Pim said at 23:52 on June 11th, 2011:

    Dat is lastig. Sound is niet los te koppelen / een gevolg van onder andere de Mix, Arrangementen, Performance, Master en Microfoon keuze en plaatsing. De optelsom van die onderdelen zou je kunnen omschrijven als een visie. Het lijstje wat je daarmee krijgt is heel kort:
    1. Liedjes
    2. Visie

  5. 5 Rik Janssen said at 15:44 on June 30th, 2011:

    1, Liedjes
    2, Performance
    3, Arrangementen
    4, Mic keuze + plaatsing
    5, Mix
    6, Mastering

    Reden dat ik de plaatsing en keuze van mic’s op plaats 4 heb gezet is dat de basis in mijn ogen al goed moet zijn voor dat je aan de mix wil gaan denken.

  6. 6 Pim said at 15:49 on July 5th, 2011:

    @Rik: Bij een registrerende manier van opnemen (met meerdere instrumenten tegelijkertijd in een ruimte) begrijp ik je punt. Maar dat is bij de meeste pop-producties die ik doe niet het geval. Daarin gaat de manipulatie van het geluid in de mix veel verder dan de invloed die je hebt met mic keuze + plaatsing.


Leave a Reply