Wat je als muzikant kunt leren van Inception

Afgelopen maandag ging ik naar Inception. Dat was geen willekeurige keuze. Op twitter en facebook deelden zoveel mensen hun enthousiasme dat ik de film erg graag wilde zien. Sterker nog: ik had het idee dat ik iets zou missen als ik de film niet ging zien.

Zoals verwacht werd ik niet teleurgesteld. Mijn vrienden zijn geselecteerd op hun uitstekende film- en muziek-smaak. Op mijn beurt deel ik nu mijn enthousiasme met iedereen die het horen wil. Als muzikant wil je dat dit ook met jouw muziek gebeurt. Dat mensen iets horen wat ze zo bijzonder vinden dat ze uit zichzelf hun enthousiasme over je muziek gaan delen.

Een voorbeeld. Afgelopen week brachten de Utrechtse electro-poppers Diesel Disko een cover van Sweet Dreams uit. Goed gespeeld, klinkt vet, krijgen ze ongetwijfeld elk publiek mee aan het dansen. Maar qua stijl en arrangement lijkt de cover vrij veel op het origineel van Eurythmics. Ondanks dat er een hele hoop dingen heel goed gedaan zijn aan het nummer denk ik dat mensen het liedje niet snel gaan delen. Want iedereen hoort de hele dag door goed gemaakte muziek. Alleen als dit boven dit maaiveld (waar het gras erg hoog staat) uitsteekt zullen ze hun enthousiasme gaan delen.

Een ander voorbeeld. Fransman Ben L’Oncle Soul maakte een cover van Seven Nation Army. Een zomerse soul-versie van de White Stripes klassieker. Door zich duidelijk te onderscheiden van het origineel creëerde hij een duidelijke meerwaarde ten opzichte van het origineel. Bij EHPO kun je lezen wat er gebeurde toen mensen hun enthousiasme over deze cover gingen delen. Hoewel ik voor Diesel Disko van harte hoop dat ik ongelijk heb zie ik iets dergelijks in hun geval niet snel gebeuren.

Succesvolle muziek doet aan Inception. Het plant het idee in het hoofd van de luisteraar dat ze verder moeten vertellen hoe goed de muziek is.


1 reactie op “Wat je als muzikant kunt leren van Inception”

  1. 1 Alyn said at 16:20 on August 5th, 2010:

    Ok ik ben om ik ga de film kijken 😉


Leave a Reply