Muziekinhoudelijke coaching

Naast mijn werk als producer geef ik regelmatig workshops en coach ik bands en singer-songwriters bij trajecten van bijvoorbeeld Popsport en Pop aan Zee. Zo’n traject of workshop is erg vergelijkbaar met de pre-productiefase van een opnameproces waar ik als producer bij betrokken ben. Ik werk dan met de muzikant(en) aan hun liedjes, arrangementen, spel, performance en sounds. Kortom: de inhoud.

Veel coaching focust volgens mij te snel op de randzaken. Op alles behalve het maken van de muziek. Marketing, promotie, ‘het verhaal’, geld, succes. Dat is volgens mij vaak niet erg efficiënt. Want muziek marketen werkt als een vergrootglas. Een middel om wat er is beter zichtbaar te maken voor je publiek. De effectiefste manier van beter marketen is daarom het verbeteren van de inhoud.

Inhoudelijk coachen is moeilijk. Er bestaat namelijk niet zoiets als een muzikale waarheid. Wanneer is een keuze voor een ander akkoord of geluid of melodie een verbetering? En hoe coach je zonder je smaak of je culturele of leeftijdsgebonden voorkeuren op te leggen aan muzikanten?

Dit is de aanpak die ik door de jaren heen heb opgebouwd.

Het begint bij praten. Inhoud en ambitie staan niet los van elkaar. Wil je entertainen, wil je ontroeren, maak je je muziek voor een publiek of voor jezelf? Wil je veel optreden, wil je dansende massa’s voor je neus, wil je geld verdienen met je muziek? Allemaal vragen waarvan de antwoorden gevolgen hebben voor de muzikale keuzes die daarvoor nodig zijn.

Het uitgangspunt: muzikaal mag alles en elke methode om dat voor elkaar te krijgen is goed. Verbeeldingskracht en fantasie zijn er om te stimuleren. Niets is zo mooi als muzikanten die vol overtuiging eigenwijs buiten de lijnen kleuren. Mijn taak is om aan te geven of de muziek en ambities van de muzikant te verenigen zijn. Niet om een oordeel te vellen over hoe mooi of goed de muziek is.

Meestal is de oefenruimte van de muzikant(en) waar ik mee werk de beste locatie. Ik introduceer altijd één regel om de tijd die we hebben efficiënt te gebruiken: ideeën worden eerst uitgeprobeerd, daarna wordt er pas over gepraat. Je iets voorstellen en iets horen zijn toch twee heel andere dingen. Mijn taak is vervolgens om –  met de ambities van de muzikant(en) in het achterhoofd –  aan te wijzen wat er volgens mij verbeterd kan worden. Vaak draag ik daar ook een mogelijke oplossing bij aan, maar een oplossing die van een muzikant zelf komt is per definitie beter. Het is tenslotte zijn/haar muziek.

Wil je me inzetten voor een workshop of coaching-traject? Neem contact met me op!

In het najaar van 2018 coachte ik Rumble in the Barn via Popsport : “We willen je als band nog even hartstikke bedanken voor alle coachingsessies en waardevolle tips en levenslessen! We hebben ontzettend veel gehad aan alle dingen die je ons verteld hebt en eerlijk gezegd ben je de eerste die ons echt het nut van coaching heeft laten inzien. Ontzettend bedankt!!“

Bart Gabrielse, projectleider Pop aan Zee: “Pim is een veelzijdige en flexibele coach. Spreekt dezelfde taal als een volwassen band, maar wordt net zo makkelijk begrepen door een beginnende singer-songwriter. Geeft begeleiding in alle fases van het liedje, van het opzetten van de structuur tot aan het tweaken van de laatste sound.”



Leave a Reply