Wordt dit een hit? Knupperpouf – Winter

Knupperpouf is een project van drummer Nicolette Lie. Ze speelde alle instrumenten zelf in. Marloes Vermeulen deed de zang. Het plan is om er een band van te maken en daarmee naar buiten te treden.

Structuur:

  • intro
  • couplet
  • pre-refrein
    • refrein
  • intro (half)
  • couplet
  • pre-refrein
    • refrein
  • intro (half)
  • couplet
  • pre-refrein
    • refrein

Tempo: 95 bpm. Een standaard popstructuur met een couplet en pre-refrein op de brug positie.

Details:
0:00 Een sfeervol intro bouwt spanning op.
0:09 De belofte wordt ingelost met grootse Coldplay-esque gitaren.
0:30 Maar de Nederlandstalige zang over de bakker op de hoek maakt de belofte van ‘grote gevoelens’ uit het intro niet waar. Chris Martin zou op zo’n punt zingen over sterren die voor je schijnen, dat werk. Dit voelt misplaatst.
0:50 Oei, dat is een lekker pre-refrein! Een duidelijkere aankondiging van het refrein kan niet.
1:00 Het refrein heeft de juiste ‘lift’ te opzichte van het couplet / pre-refrein. Als contrast-middel worden nu lange noten en weinig lettergrepen gebruikt. In het couplet en pre-refrein was de noot-dichtheid een stuk hoger. Dat werkt daar goed om spanning op de bouwen. De langere noten hier lossen deze spanning mooi in.
1:08 De antwoord zangpartij het refrein zou een stuk meer catchy worden (en de vaart er meer inhouden) als deze twee keer zo lang was. Allebei de keren ‘en de lente kwam, duurde veel te lang’ achter elkaar door.
1:30 Het klinkt alsof hier een niet goed uitgevoerde knip zit. De instrumenten vallen net te laat in. Iets wat bij rammelrock charmant kan zijn, maar in combinatie met dit grootse arrangement knullig klinkt.
1:37 Dat zijn net te veel lettergrepen in een zin gepropt. Als een zanger dat speels oplost kan dat juist leuk zijn, hier voelt het geforceerd.
2:30 Bij het derde couplet slaat de verveling toe. En dat is precies de reden waarom de brug is uitgevonden. Na een brug die even gas terug neemt zonder pre-refrein het refrein in knallen zou de luisteraar zonder veel moeite veel beter bij de les houden.

Wordt dit een hit?
De belangrijkste drie elementen voor hitpotentie zijn in orde. Dat zijn 1: Een goed refrein. 2: Een goed refrein en 3: een goed refrein. Als bonus is er ook nog eens een goed pre-refrein aanwezig. Maar daarmee ben je er nog niet. Er komen elk jaar duizenden liedjes met een goed refrein uit. Daarom moeten ook de coupletten, het spel, het arrangement, de structuur en de productie tot in de puntjes kloppen. En daar valt zeker nog een hoop te halen.

Tips:
Voer keuzes helemaal door. Wil je een groots klinken liedje maken? Zorg dan dat de tekst past bij de grootsheid van het arrangement. Ken je beperkingen. Zelf alle instrumenten inspelen is leuk, maar moet geen doel op zich zijn. De gitaar en bas-partijen zijn prima, maar niet gespeeld met de souplesse waarmee een gitarist en een bassist dat kunnen. Neem geen genoegen met minder dan het hoogst haalbare. Dit nummer verdiend een goede brug.

En iets waar ik me over blijf verbazen: waarom staat het meest hitgevoelige nummer als laatste nummer op de EP? Hier leg ik uit hoe een effectieve demo / EP er uit ziet.


10 reacties op “Wordt dit een hit? Knupperpouf – Winter”

  1. 1 Caspar Jacobs said at 19:27 on January 3rd, 2011:

    Goed nummer! Eens met de kritiek over de tekst. Alleen… Het refrein doet me qua zanglijn heel erg denken aan R.E.M.’s ‘Perfect Circle’: http://www.youtube.com/watch?v=e2QzIynIPZk

  2. 2 Nicolette Lie said at 20:19 on January 3rd, 2011:

    Mooie analyse Pim !
    Het grappige is nu juist,dat het liedje een brug had (precies waar jij m wilde) maar ik heb m eruit geknipt omdat ik het nummer te lang vond worden.
    Inmiddels is knupperpouf weer een jaartje ouder en mijn beheersing van zowel bas als gitaar weer een stuk beter,evenals mijn computerskills. De reden waarom ik alles zelf speel is niet een soort ijdelheid, maar het resultaat van 10 en 10tallen jaren met anderen in muffe oefenruimtes staan en dan wachten tot een gitaarlickje (of zanglijn of…) eindelijk eens loopt 😉 zelf doen gaat sneller.
    Het liedje van R.E.M ken ik overigens niet.
    cheerio en dank,
    Nicolette

  3. 3 Pim said at 13:05 on January 4th, 2011:

    Als ik de refrein-melodieën van REM en knupperpouf naast elkaar leg vind ik de laatste beter!

  4. 4 Nicolette Lie said at 21:24 on January 4th, 2011:

    🙂

  5. 5 Caspar Jacobs said at 22:53 on January 4th, 2011:

    Eens!

  6. 6 Dr. Evil Evert said at 01:24 on January 31st, 2011:

    Wat mij betreft kan Pim’s analyse rechtstreeks de prullenbak in. Refrein refrein refrein? Wat een onzin man! Soms iseen lied mooi om z’n refrein en soms om het couplet en soms om de brug en meestal een combinatie. Soms om de compactheid en dan weer omdat het nummer eindeloos lang duurt. Herhalen van refreins (check Michael Jackson bvb.) is juist extreem vervelend. Pim snapt er niks van!!!!

  7. 7 Maarten said at 02:03 on January 31st, 2011:

    @Evert Ja, die nummers van Michael Jackson zijn stomvervelend en bovendien extreem onsuccesvol gebleken. Gelukkig heb jij wel de heilige graal in het songschrijven ontdekt: het gaat om de combinatie van goede elementen. Wacht, zei Pim dat niet ook al?

  8. 8 Dr. Evil Erwt said at 18:54 on January 31st, 2011:

    Dit zijn dan wel geen hits geweest maar zijn wél een paar favoriete songs van me die helemaal geen refrein hebben: Tomorrow Never Knows van de heren Beatles en I Got By In Time van de Jam. Om maar es een zijstraatje te noemen… Muziek moet je analyseren. Gewoon leuk vinden of kut!

  9. 9 Evil Erwt said at 19:01 on January 31st, 2011:

    NIET analyseren, meneer Erwt!!! Btw ‘succesvol’ betekent nog niet ‘goed’.

  10. 10 Pim said at 01:24 on February 1st, 2011:

    @evert: Ik heb het helemaal niet over mooi, maar over hitpotentie. En daarbij draait alles om een goed refrein. Precies daarom is Tomorrow Never Knows nooit een hit geworden. Wel een erg mooi nummer overigens.

    En analyseren hoef je niet te doen. Maar kan wel enorm leerzaam zijn als je muzikant bent.


Leave a Reply