Engelse en Amerikaanse accenten van Nederlanderse zangers

Foto: Roy Cheung

Afgelopen zaterdag was ik op de Muzikantendag in Haarlem. Ik deed daar mijn zegje over digitale distributie en promotie. Een ander onderdeel van die dag was het demo-panel. Bands konden van tevoren hun demo’s in een doos deponeren. Op het podium werden daar CD’s uitgevist, gedraaid en besproken door mensen van 3FM, OOR, KinkFM en 3voor12. The Medics waren ook aanwezig en slim genoeg om een hele stapel demo’s in de bak te gooien om de kans op besproken te worden flink te verhogen.

De heren panel-leden waren erg te spreken over het liedje en de productie, maar hadden als kritiek dat het Engelse accent van de zang niet geloofwaardig zou zijn. Iemand uit de zaal (voor de duidelijkheid: geen bekende van de band) reageerde daarop met een betoog dat zijn ouders Engels zijn en het volgens hem een volstrekt geloofwaardig Brits accent betrof. Een paar demo’s later was de beurt aan Eva Ellingsworth. Het eerste commentaar van het panel was: “alweer dat accent!”. Dat is erg opvallend, want Eva is geboren Amerikaanse. Update: dit blijkt een misverstand. Er werd hier in het panel blijkbaar over gegrapt nadat gezegd was dat ze Amerikaanse was.

Dat zette mij aan het denken. Is er (bij mensen die beslissen of je op de radio gedraaid word) een perceptie hoe je accent moet klinken als Nederlandse zanger? Moet het sex-loos (niet Engels, niet Amerikaans) zijn? Dat lijkt me een raar soort discriminatie. Dat vraag je toch ook niet van David Bowie, The Arctic Monkeys of Morrissey? Is dit misschien een variant op het ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’-denken?

Mijn 2 centen: opera zing je over het algemeen in het Italiaans of Duits, Britse pop met een Engels accent en country met een Amerikaans accent. Liever een uitgesproken logische keuze dan sex-loos. Whatever works. Wat denken jullie?


16 reacties op “Engelse en Amerikaanse accenten van Nederlanderse zangers”

  1. 1 Mich said at 16:00 on November 4th, 2010:

    Dit punt is mij ook al eerder opgevallen. Wij (little things that kill) kregen ook commentaar op het accent van Antonie. Die tweetalig, met een Nieuw-Zeelandse vader is opgegroeid. Wat is een geloofwaardig accent dan?! Is er een Nederlands ijkpunt? Piet Veerman? George Baker? Anouk?
    En zouden ze zich in IJsland (Bjork, Sigur Ros) ook zo druk maken over de vaak belabbberde Engelse accenten van hun muzikale landgenoten? 😉

  2. 2 Tommi said at 16:02 on November 4th, 2010:

    Zo hoorde Swing in het “Amerikaans” te zijn.. met ultiem voorbeeld Johnny & Jones – Mijnheer Dinges 😉
    http://www.youtube.com/watch?v=YEZ3KCzaGWk

  3. 3 laurens said at 16:05 on November 4th, 2010:

    zongen de beatles niet met een amerikaans accent naar het voorbeeld van o.a. Elvis? Ik denk dat een zanger niet zo zeer naar het genre luistert, maar wel naar z’n invloeden. Waar je naar luistert wordt je mee besmet zou ik zeggen.

  4. 4 Adam Quann said at 16:13 on November 4th, 2010:

    Leuk stuk! Ben het er ook helemaal mee eens. Er zijn, naar mijn mening, talloze Nederlandse bands die muzikaal echt fantastisch zijn, maar waar ik me ongelooflijk kan storen aan het Nederlandse accent van de zanger. Persoonlijk heb ik liever een goed nagemaakt, en dus geloofwaardig, Brits accent dan een overarticulerende Nederlander.

    Het andere probleem is dat sommige bands wel erg Brits of Amerikaans proberen te klinken, maar waar het toch niet echt lukt. Die bands moeten oppassen dat ze geen karikatuur van zichzelf worden. Als je het doet, moet je het wel goed doen.

  5. 5 Niels said at 17:10 on November 4th, 2010:

    Persoonlijk denk ik dat het belang dat wordt gehecht aan een correcte Engelse uitspraak en ‘geloofwaardig accent’ zwaar overtrokken is. Het is niets anders dan de stok om mee te slaan als een liedje gewoon niet sterk genoeg is, m.n. voor radiomensen.

  6. 6 Jasper van Vugt said at 17:26 on November 4th, 2010:

    Leuke post Pim. Eerst even een correctie m.b.t. de volgende zin: ‘Het eerste commentaar van het panel was: “alweer dat accent!”.’
    Dat klopt niet. Ik was notabene degene die er op wees dat Eva Ellingsworth Amerikaanse is. Ik zag haar eerder dit jaar spelen bij de Mooie Noten, en ze had zaterdag eerder die dag bij mij aangezeten voor het demospreekuur. Ik wist dus dat ze Amerikaanse is.

    Verder denk ik dat er een aantal vragen worden gesteld aan het eind van je betoog die zaken als accenten/dialect door elkaar halen. Dat maakt je vraag lastiger te beantwoorden (ook omdat ik niet beslis of iemand met een zwaar accent op 3FM kan. Bij Radio Mortale kan het gewoon). Bovendien haal je Engelse artiesten aan; wij zijn gewend om Engelstalige muziek te horen, inclusief de accenten die er bij komen. Allemaal zaken waar je rekening bij moet houden voor een antwoord.

    Als ik even kort en snel voor mezelf spreek: een heel erg Nederlands accent pleit niet voor je, een zwaar geïmiteerd accent ook niet, ongeacht of het Amerikaans of Engels is. Vergelijk het eens met een Nederlander in het buitenland die Engels spreekt met een flink accent (of een overdreven Amerikaans/Engels accent). Daar gruwelen we ook van.
    Dat is in de muziek niet anders. Een accent is niet erg, maar probeer het niet storend te laten zijn. Wat storend is, is helaas voor iedereen weer anders en soms neem je het voor lief (The Tunes), soms niet (de Heideroosjes). Het helpt iig als je Engels grammaticaal klopt…net zoals je wilt dat een zanger kan zingen (en dat hoeft niet meteen de beste zanger ter wereld te zijn) wil je ook dat zijn uitspraak zo goed mogelijk klopt.

  7. 7 Tijs said at 17:47 on November 4th, 2010:

    He Pim,

    zoals je weet was ik degene die in eerste instantie over het accent begon. Laat ik beginnen dat een accent in een liedje
    voor mij een van de minst belangrijke dingen in een liedje is (zolang het niet een erg overdreven Nederlands accent is).
    Voor mij was het ook een opmerking in een voor de rest erg positief verhaal over de Medics. Wat ik bedoelde met het
    accent was dat ik het erg aangezet vond klinken en dat kwam op mij persoonlijk wat geforceerd over. Het ging mij dus
    meer over de zang dan het accent an sich.

    Maar om je vraag te beantwoorden. Er is geen definitieve perceptie hoe je accent moet klinken bij radio (ik praat nu even
    over 3FM). Ten eerste is het belangrijkste het liedje zelf, is het goed opgenomen en past het bij je zender. We kiezen nummers
    met in het achterhoofd of onze luisteraars het leuk vinden, en soms zetten we platen erop waarvan we weten dat luisteraars
    ze in eerste instantie niet leuk gaan vinden, maar dat je er als luisteraar aan moet wennen (voor mijzelf zijn dat vaak de platen
    die mijn favorieten worden). Het accent is iets waar we ons niet zo mee bezig houden. Daarnaast bestaat de club die de playlist
    wekelijks samenstelt uit 5 mensen die allemaal een andere mening hebben, dus ook over accenten.

    De opmerking over Eva was een grapje als reactie op de vraag uit het publiek. Haar plaat werd direct na deze discussie gedraaid en ik las op haar cd (en hoorde) ook wel dat ze Engelstalig was. Ik zei er gelijk na dat het een gebbetje was.

    Kortom, bij radio wordt echt niet geoordeeld over Engelse accenten en de verschillende variaties daarin. De discussie in de zaal werd belangrijker dan ik eigenlijk bedoelde. Het gaat gelukkig nog steeds om liedjes.

    Groeten,

    Tijs

  8. 8 Tijs said at 17:51 on November 4th, 2010:

    De laatste alinea van Jasper ben ik het overigens ook mee eens.

  9. 9 Joost said at 17:58 on November 4th, 2010:

    Een belg die Duits zingt met een Amerikaans accent. Nummer 1 hit! http://www.youtube.com/watch?v=43CbGtA2LhM

  10. 10 Maurits said at 18:20 on November 4th, 2010:

    Het Franse accent van Thomas Mars (Phoenix) is ook beroerd maar o-zo heerlijk!

  11. 11 buffi duberman said at 20:31 on November 4th, 2010:

    oooh i love this discussion! (and i have to write in english because i type really fast in english and less so in dutch and i have students waiting..thanks pim for the twitter message bij de weg…!)

    for the past 10 years i have been coaching dutch and belgian artists the use of their english (lyrics, pronunciation, media training,etc) and i wrote a book called Rock Your English! on how to improve your english grammar via song lyrics (more info on http://www.creacoco.com). every day people mail or call and tell me i should call so and so and tell them that their english accent isn’t credible or good enough or whatever. i have never ever done acquisition and never will. artists (or students, i am just as committed to my students at the rock academy and albeda college and the design academy where i teach) come to me because they know they will get honest feedback about how they sound. no one has to sound british when they sing, or american either. people need to sound confident, accurate, and natural ( yes, you C.A.N.! i always say). if you have a killer british accent when you sing, i certainly hope you have that accent when you are speaking as well, otherwise i think you are fooling me. same goes for spelling and grammar, which differs between us and uk – that has to match the style of your pronunciation. if you go american or british, make sure that all the pieces of the puzzle match or else no one will believe you (at least native speakers will see right through you). and now i have to go learn some flemish because i am on belgian tv tomorrow for Peter Live….thank you for letting me put my 2 cents in! wit lof, buffi

  12. 12 Lars said at 01:21 on November 5th, 2010:

    Mooi idee voor de komende Muzikantendagen!

  13. 13 Desmond said at 22:00 on November 5th, 2010:

    Gewoon in je eigen moerstaal zingen! Dan is elk accent authentiek.

  14. 14 Ludo said at 12:38 on November 7th, 2010:

    ja maar dan gaan mensen zeuren dat je accent b.v. te Brabants is, of nog erger West-Brabants (Abel!)

    het viel me laatst bij Broken Glass Heroes wel op dat ik dacht, ok dit is geen Engelsman maar het is ook geen Nederengels accent, bleek het Bels en Vlaamse bandjes klinken gewoon cool. de juist attitude ofzoiets, als je overdreven Amerikaans gaat doen trekt niemand ‘t.

    voorbeeldje van héél erg: Lena met nep-Schots accent (dat meisje van het songfestival, precies 1 liedje is dat lief/schattig; een hele plaat is ‘t een dra-ma.

    kortom ik denk (ook) dat je dicht bij jezelf moet blijven, en dan wel de woorden niet al te incorrect moet uitspreken.

  15. 15 Pim said at 16:22 on November 7th, 2010:

    John Grant (een Amerikaan) die met een enorm Duits accent zing over hoe hij zijn oma zou verkopen voor een beetje crack is trouwens ook erg tof: http://open.spotify.com/track/4xc6ydiPM6iDWKBTRvRmzC

  16. 16 Klaas Knooihuizen said at 20:50 on November 24th, 2010:

    In recensies kom ik het vaak tegen: ‘enige minpuntje is het Nederlandse accent.’ Je kan je daar druk om maken, maar feit is dat veel mensen zich er werkelijk aan storen. Daar valt niet tegen te vechten.

    Zelf vind ik het trouwens geen enkel probleem. Sterker nog, ik vind het wel charmant als je kan horen dat iemand geen native speaker is. Maar goed, ik ben de massa niet. En de massa heeft een bepaalde standaard. Als je daar onder zit kan je het vergeten. Tenzij je het er expres heel dik bovenop legt, zoals bepaalde punkbands doen.

    Maar er is hoop: in het buitenland vinden mensen een Nederlands accent vaak wel tof klinken, net zoals wij een Franse of Zweedse tongval wel kunnen waarderen. Mensen met een enorm accent moeten dus maar in het buitenland doorbreken. Berlijn en Londen zijn bovendien veel toffer dan Beilen en Lochem, dus wat let je.

    Ook opvallend: Nederlandstalige rappers met een buitenlands accent worden wel gewaardeerd. De Jeugd van Tegenwoordig heeft zichzelf zelfs een accent aangemeten dat ze eigenlijk helemaal niet hebben. Het blijft een rare wereld.


Leave a Reply