Wordt dit een hit? Colinn – Shower Of Hail

Colinn omschrijft zichzelf als een smaakvolle explosieve rockband. “Door de verschillende achtergronden van de bandleden tapt Colinn. uit muzikale vaatjes zoals Interpol, Queens Of The Stone Age, PJ Harvey, Cranberries en Soulwax. De muziek laat zich het beste omschrijven als  alternatieve gitaarpop met een kleine knipoog naar de jaren ’80.” Ze geven aan als doel te hebben zo veel mogelijk live te spelen.

Structuur:

  • intro
  • couplet
    • refrein
    • post refrein
  • couplet
    • refrein
    • post-refrein
  • brug
    • instrumentaal refrein / uitro

Tempo: 110 bpm. Gangbare pop-structuur met achter allebei de refreinen een post-refrein. Het refrein komt naar de brug niet meer terug.

Details:
0:00 Moddervette gitaren. Het nummer is opgenomen en gemixt door Martijn Groeneveld. En dus sound-technisch helemaal in orde.
0:08 Drums een bas doen een standaard rock-break-dingetje.
0:17 Hier verwacht je dat de zang invalt. Maar er komt nog een rondje instrumentaal met de hele band waarin melodieus weinig gebeurt. Dat is jammer, want de gemiddelde boeker zapt nu al door naar het volgende nummer. En daarmee missen ze het beste nummer van de EP. Een kicker (instrumentaal refrein) had de aandacht wellicht wel vast kunnen houden.
0:35 Daar is de zang eindelijk. Hier is maar één referentie mogelijk: Cranberries. En daar is niets mis mee. Je kunt beter de Nederlandse Cranberries genoemd worden dan ‘nou ja, eehm, gewoon een lekker rockbandje’.
1:09 De zang en bas gaan de lucht in, de snare naar dubbele snelheid: een couplet-refrein contrast uit het boekje.
1:23 Nog een Cranberries trademark: aan het einde van de zin de zangmelodie een halve toon naar beneden en daarna weer omhoog doen. Het werkt en het is heel uitgesproken. Maar het begint nu wel verdacht veel op een sound-a-like te lijken. Handig om te verkopen aan commercial-makers waarvoor The Cranberries te duur zijn. Maar een muziek samensteller krijgt geen reden om Colinn te draaien, die zet gewoon nog een keer Zombie op de playlist.
1:27 In het post-refrein gaat er dankzij de extra bekkens qua intensiteit nog een klein stapje bovenop. Melodieus is het stuk minder interessant dan het refrein. Deze extra stap bewaren tot na het tweede refrein zou een betere spanningsboog opleveren.
2:55 De overgang naar de brug klinkt als een einde, maar er komt nog wel degelijk een brug. Altijd een mooi excuus om een goed refrein er nog een keer tegenaan te knallen. De spanning word naar het ‘knal-moment’ wordt mooi opgebouwd.
3:38 Maar het knalt hier niet, want er is alleen maar achtergrondzang, geen leadzang. Waarom opeens het beste onderdeel van het refrein (de zang-melodie) weglaten?
3:55 En dan nog een mosh-stuk (drums op halve snelheid) er achteraan. Op zich niets mis mee, maar het komt nergens vandaan en het gaat nergens naar toe. Kill your darlings.

Wordt dit een hit?
De onderdelen van het liedje (couplet, refrein, brug) zijn stuk voor stuk sterk. Maar dat maakt in dit geval nog geen sterk geheel. De Cranberries-invloeden liggen er erg dik bovenop. Om een meerwaarde te creëren ten opzichte van de Cranberries is meer eigen smoel noodzakelijk.

Tips
Pak de structuur en het arrangement aan met het volgende in het achterhoofd: Bij popliedjes draait alles om het refrein. De andere onderdelen zoals het couplet en de brug zijn middelen om het refrein goed tot zijn recht te laten komen.

Wees niet bang om de Nederlandse Cranberries genoemd te worden, maar zorg dat je meer bent dan dat. Muse werd ooit een Radiohead-kloon genoemd, maar vanaf plaat één bood de band een duidelijke meerwaarde door hun meer grootse en theatrale aanpak.

Denk meer doelgericht. Jullie willen veel spelen, dus de EP is een middel om boekers te overtuigen. Een intro van 35 seconden bij je beste nummer helpt daar niet bij.


5 reacties op “Wordt dit een hit? Colinn – Shower Of Hail”

  1. 1 Matthijs said at 16:57 on October 26th, 2010:

    Hi Pim,

    bedankt voor de recensie en tips.

    Leuk om te weten: dit nummer is (toevallig?) het allereerste nummer dat wij in deze formatie geschreven hebben.

    De Cranberries referentie horen wij inderdaad erg vaak. Maar ach, zoals je zelf zegt: veel beginnende bands worden vergelen met X, soms terecht, soms onterecht. Gewoon schouders ophalen en doorgaan, me dunkt.

    Ik vind je opmerking over de spanningsboog een erg goeie. Daar gaan we de komende tijd zeker even naar kijken.
    Dat het intro te lang zou zijn ben ik niet met je eens. Ons inziens is ‘ie precies goed zo en is het 2e gitaartje – die er een octaaf boven gaat zitten – juist erg belangrijk voor de ‘mood’. Wellicht dat we daar ooit eens op terugkomen, maar nu niet 😉

    Ik ben wel erg benieuwd wat jij zou doen om het instrumentale refrein (met alleen achtergrondzang, in jouw woorden) wat knallender te maken. Een refrein herhalen – zoals jij aanhaalt – werkt niet zo goed. Idem dito voor het “mosh-stuk”.

    Nogmaals, bedankt voor de tips en we gaan er zeker wat mee doen!

    — Matthijs
    drummert

  2. 2 Pim said at 17:34 on October 26th, 2010:

    Als je ambient maakt kun je het je veroorloven om keuzes te maken op basis van de ‘mood’. Bij popliedjes is melodie de baas.

    Na de brug het refrein herhalen werkt volgens mij prima. Sterker nog: het liedje schreeuwt op dat moment om nog een refrein. Of een refrein met een solo-instrument die de zang-melodie speelt.

    En stel dat het echt niet zou werken, dan is het verstandig om de brug aan te passen zodat het refrein erna wel op zijn plaats valt. De brug staat in dienst van het refrein, niet andersom.

  3. 3 Roland Benjamins said at 17:52 on October 26th, 2010:

    Naar mijn mening is de intro ook iets te lang, precies wat Pim zegt; je verwacht zang. Jouw beredenering van het gitaartje dat erbijkomt volg ik wel, maar de gitaar staat dan eigenlijk net wat te zacht. Bij de eerste luisterbeurt viel het mij niet eens op dat er een extra gitaar bij was gekomen.

    Voor de rest vind ik het een lekker nummer, en tja, de Nederlandse The Cranberries indeed. Het refrein dat geen refrein is vanwege de missende leadvocals vind ik juist wel mooi zo. Het mosh-stuk is voor liveshows misschien wel een leuke additie, maar kan bij een single-versie wel weggelaten worden.

    Overall ben ik toch wel impressed met het geluid wat deze band neerzet, dit motiveert mij om de Nederlandse bandjesscene op te zoeken en leuke bands te spotten. Colinn hou ik zeker in de gaten!

  4. 4 Matthijs said at 19:52 on October 26th, 2010:

    Mochten er overigens meer mensen zijn – Roland, bedankt voor ‘t compliment!! – die COLINN. wel “diggen”, op http://www.colinn.nl is de gehele EP gratis te beluisteren.

    Wil je gratis en voor niks datzelfde cd’tje ontvangen? Stuur een mail naar mjrolleman@gmail.com

    Groet!
    Matthijs
    COLINN.

  5. 5 Geert Veneklaas said at 01:11 on October 27th, 2010:

    De song is nu 4:22 lang en dat is lang. Ik ga nog een stapje verder dan Pim door te zeggen dat het couplet wat mij betreft op 0:08 mag beginnen. Bewaar de intensiteit van het tweede deel van het intro voor het eerste refrein, is mijn idee. Vanuit het tweede refrein zou ik direct het vocale deel van de brug (feitelijk een ingetogen couplet) ingaan, voordat de luisteraar denkt dat de song is afgelopen. Na de brug niet het refrein in, maar voluit het post-refrein(!), afsluitend met refrein en fade out. Zo hoor ik deze (overigens prima) song.


Leave a Reply