Wordt dit een hit? Sleeping Kills The Dream – Gazing

Sleeping Kills The Dream is het alter-ego van Alyn Vos. Hij zegt zelf over het nummer: indiepop met een slowdisco/electro feel. Opgenomen in Apple’s garageband, ingezongen in de mic van mijn macbook. Ik zou het leuk vinden als mijn song aanspreken bij het publiek dat over het algemeen houdt van de Maison Kitsuné releases. Ik heb wel radio-ambitie uiteraard, maar wie niet?

Structuur:

  • intro
  • couplet
  • couplet
    • refrein
  • couplet
    • refrein
    • instrumentaal refrein
  • brug
    • instrumentaal refrein
    • instrumentaal refrein
  • outro

Tempo: 118 bpm. Gangbare pop-structuur met opvallend veel instrumentale refreinen.

Details:
0:00
Fade-in met een arpeggio synth. Als je je demo wilt gebruiken om muziek-professionals te overtuigen is dit niet handig. Gelijk erin knallen voorkomt dat ze wegzappen voor de hook of het couplet erin komt. Dit geldt natuurlijk ook voor veel potentiële fans.
0:08 Bas en gitaar komen erbij met begeleidende partijen. Om de hitpotentie te verhogen zou een (instrumentale) hook welkom zijn. De makkelijkste manier om dat te doen is beginnen met het refrein. De stijl-genoten van Air zijn er groot mee geworden. Luister maar eens naar Sexy Boy of Kelly Watch The Stars. Dat laatste nummer bestaat zelfs alleen maar uit een refrein en een brug.
0:16 Zang valt in, klinkt erg droog. Dat is in dit genre niet gangbaar. Om het dromerige karakter van de muziek te versterken is galm en delay meer dan welkom. Een andere manier om de dromerige sfeer te benadrukken: hoger zingen. Transponeer het nummer omhoog en kijk of dat werkt. Het is trouwens altijd een goed idee om je liedje op een andere hoogte te proberen. Waarom zou de hoogte waarin je het liedje hebt geschreven de perfecte hoogte zijn?
0:21 Daar is de beat. Dat duurde vrij lang. Zeker als er radio-ambities zijn.
0:32 Als je er voor kiest om twee coupletten achter elkaar te doen is het verstandig om een extraatje toe te voegen om het moment dat het tweede couplet begint. Luisteraars zijn nou eenmaal snel verveeld.
0:40 Ah, daar is het extraatje. Beter laat dan nooit.
0:47 De drum-break kondigt een hoogtepunt aan.
0:49 Maar het nummer neemt gas terug.
0:54 Om alsnog te komen met de langverwachte hook ‘who was gazing at the stars’. Goed!
1:03 Wat zou het lekker zijn als hier een kneiter van een synth-hook zou zitten. Desnoods gewoon op de melodie van ‘who was gazing at the stars’.
1:24 Waar is het filter-geluidje uit het begin van het vorige refrein gebleven? De eerste keer wat weglaten om de volgende keer een opbouw-stapje te maken zou logischer geweest zijn. Nu werkt het de spanningsboog juist tegen.
1:41 Refrein met alleen de instrumentale begeleiding en een ad-lib. Doordat er geen duidelijke lead is, weet je als luisteraar niet goed waar je naar moet luisteren en haak je af.
1:57 De brug kan duidelijker worden door bijvoorbeeld de linker gitaar weg te laten.
2:11 Door de drums hier even weg te doen kan de hook erna nog beter uit de verf laten komen.
2:21 De pop-brug is een excuus om daarna nog een keer het refrein te kunnen doen, maar er komt geen refrein meer. Wel een soort van gitaar-solo. Maar die is te vrijblijvend om de aandacht te trekken. Een solo is alleen zinvol als die iets toevoegt aan het liedje.
2:42 Duurt lang! Op een album kan een sfeer-uitro prima werken, bij een single is het hooguit een achtergrond-muziekje voor het gelul van de DJ.

Wordt dit een hit?
Ondanks de vele punten van kritiek heeft dit nummer twee dingen voor op heel veel collega’s. Een goede hook en een stevige aanzet voor een duidelijke en -zeker in Nederland- opvallende sound. Maar één hook maakt nog geen hit. Het arrangement ontbreekt aan focus en een extra hook zou het nummer zeker niet misstaan.

Tips
Arrangeer minder vrijblijvend. Zorg dat alles in dienst van het liedje en de spanningsboog staat. Focus op de hook(s). Investeer pas in goed opgenomen en gemixte opnames als je deze zaken helemaal op orde hebt.

De zang is niet de sterkste kant. Maak van die zwakte een sterk punt door met een opvallende zang-sound geheel nog meer eigen te laten klinken. Dat kan bijvoorbeeld door consequent heel hoog te zingen, alles te zingen / dubbelen met een vocoder of andere effecten op de zang te gebruiken. Zie hier hoe MGMT dat deed en wat het ze bracht.


3 reacties op “Wordt dit een hit? Sleeping Kills The Dream – Gazing”

  1. 1 Alyn Vos said at 18:28 on October 4th, 2010:

    Hoi Pim,

    thx voor je heldere analyse!

    Tot nu toe heb ik vooral geexperimenteerd om een ‘eigen sound’ te vinden. Voor een commerciele release wil ik dan ook graag samenwerken met een producer..

    thx voor al je tips, hier ga ik zeker mee aan de slag!!!!

    Groetjes & blog on!

  2. 2 Hera said at 00:50 on October 5th, 2010:

    0.32 Verveeld is met een d. 🙂 #kniesoor

  3. 3 Pim said at 00:56 on October 5th, 2010:

    Dank voor de correctie! Ik moet toegeven dat ik tijdens de Nederlandse lessen iets te snel verveeld was…


Leave a Reply