Hoe ziet een effectieve demo / EP eruit?

Foto: Eelke de Blouw

Naar aanleiding van mijn oproep om liedjes in te sturen voor ‘Wordt dit een hit?‘ stroomde mijn mailbox vol met reacties. Veel materiaal is afkomstig van demo’s / EP’s van beginnende bands. Regelmatig met het verzoek om het vijfde liedje van de tracklist te bespreken. Dat is erg jammer, want je potentiële hit op nummer vijf van je demo / EP zetten is erg ineffectief. Wat werkt wel?

  • Zet je beste liedje op nummer 1. De meeste professionals luisteren niet verder dan de eerste 30 seconden van het eerste nummer. Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Er achter komen wat je beste liedje is doe je door tien niet band-leden te vragen wat ze het leukste liedje vinden. In de meeste gevallen krijg je een verrassend unaniem antwoord.
  • Zet je op één na beste liedje op 2. Zet nooit een liedje op 2 omdat het zo goed laat zien wat de band nog meer kan.
  • Beperk je tot je 2 of 3 beste liedjes. Kill your darlings. Het feit dat een liedje over je dode oma gaat en veel voor je betekent wil niet zeggen dat het een goed liedje is en bij andere mensen dingen los kan maken.
  • Beperk jezelf tot één stijl / sfeer. Een band die niet te plaatsen is, kunnen programmeurs ook niet plaatsen. Stop jezelf in een hokje. Lees hier hoe effectief dit werkt bij Krach.

Een demo / EP maak je niet voor jezelf, maar om andere mensen te overtuigen.


2 reacties op “Hoe ziet een effectieve demo / EP eruit?”

  1. 1 Marco Kalnenek said at 15:48 on September 29th, 2010:

    En please please please zet je contactgegevens op je cd! Je wilt niet weten hoeveel materiaal ik onder ogen krijg zonder dat er zelfs maar een naam, e-mail adres of linkje naar een site bijzit.

  2. 2 Harco Rutgers said at 15:58 on September 29th, 2010:

    Wat Marco zegt.

    En je wilt ook niet weten hoeveel materiaal ik opgestuurd krijg wat never nooit niet thuis zou kunnen horen op mijn label. Soms lijkt het alsof men ‘de lijst met adressen’ ergens vandaan heeft geplukt en blind is gaan rondsturen.

    Maak bewuste keuzes. Doe een beetje research. Als jij degene aan wie je je materiaal toestuurt serieus neemt, is de kans heel groot dat het omgekeerd ook het geval is. Scheelt bovendien geld en moeite.


Leave a Reply