Wat maakt dit een hit? MGMT – Kids

Luister via Spotify of Youtube.

Structuur:

  • intro
    • kicker (=instrumentaal refrein)
  • couplet
    • refrein
  • couplet
    • refrein
  • brug 1
  • brug 2
    • refrein
    • refrein

Tempo: 123 bpm. Opvallend: de brug bestaat uit twee verschillende bruggen die aan elkaar geplakt zijn. Coupletten en refreinen hebben hetzelfde akkoordenschema: F#m, D, A, E/G#. Het nummer is vrij lang voor een hit: 5:03. Helemaal als je weet dat 78% daarvan bestaat uit refreinen (al dan niet instrumentaal).

Details: (tijdcodes uit Spotify)
0:00 Kinderen gillen en tellen af. Zodat iedereen op de dansvloer op tijd met de handjes de lucht in kan.
0:07 En wel nu. Een kale beat van gesamplede drums en een eenvoudig synt-lijntje is alles wat daar voor nodig is. Eén van mijn favoriete oorwurmen ooit. Blijft na elke luisterbeurt gegarandeerd uren in mijn hoofd hangen. Effectieve oorwurmen bestaan uit een melodie die logisch genoeg is om te kunnen onthouden en onvoorspelbaar genoeg is om op te vallen. De spanning in de melodie moet aan het einde niet helemaal oplossen zodat de melodie in je hoofd kan blijven hangen. Het schijnt dat de kinderen van Mozart hem pestten door onaffe melodieën te spelen. Hij liep dan dwangmatig naar de piano om de melodie af te maken en zo te voorkomen dat de melodie in zijn hoofd bleef hangen.
0:22 De ‘band’ valt in. Bijna allemaal monofone synth lijntjes zoals we die ook kennen van New Order en The Cure. Het grote voordeel van niet goed toetsen kunnen spelen is dat je je beperkt tot de kern: een goede melodie. De sound is dankzij Flaming Lips en Mercury Rev producer Dave Fridmann een stuk minder clean dan deze voorbeelden.
0:38 Nog een rondje instrumentaal refrein er achteraan. Voor radio kan de zang niet snel genoeg beginnen, maar dit nummer is gemaakt voor de dansvloer.
0:54 De zang is flink bewerkt met effecten. Een goede manier om een signature sound neer te zetten bij een zanger zonder uitzonderlijk stemgeluid.
1:09 De synth-melodie die er bij komt is de antwoord-melodie uit het intro / refrein. Couplet en refrein bestaan uit hetzelfde akkoordenschema, dus dat werkt prima.
1:25 We begonnen hem al bijna te missen. De killer-hook. Het semi-lullige synth geluid van de melodie draagt bij aan de catchy-ness. Ook een kwestie van jezelf onderscheiden.
1:56 De beat stopt in het tweede couplet. Daardoor krijgt dit couplet een brug-gevoel. Even gas terug zodat het refrein daarna er extra hard in knalt.
2:38 Er is nog geen hi-hat of bekken voorbijgekomen. Die kunnen we prima missen.
2:58 Lekker gek doen na de melancholische euforie van het refrein. Klinkt als de muziek van een computerspel met ridders op de Commodore 64.
3:14 En dan in brug 2 nog even een halve minuut op één noot blijven hangen. De gemiddelde dansvloer-bewoner draait er zijn hand niet voor om, maar als thuis-luisteraar een aardige kluif. Ik zou me als producer flink hard gemaakt hebben voor het inkorten (of spannender maken) van dit stuk.

Wat maakt dit een hit?
Een tot de laatste druppel uitgemolken geniale oorwurm in combinatie met een erg goede op de dansvloer gerichte productie. Bij veel nummers is het gissen naar de invloed van een producer op de muziek. Dankzij de door de band zelf opgenomen versie van Kids van de We (Don’t) Care-EP is het bij dit nummer erg duidelijk. Luister maar:

In de uiteindelijke versie is de toonsoort is verlaagd van Bes naar A. Daardoor voelt het nummer wat iets zwaarder en serieuzer aan. De hook is veel duidelijker aanwezig door het nummer heen en draagt daardoor het liedje veel beter. De drumsounds en de mix zijn veel beter en vetter waardoor er veel meer verbeelding in het geluid ontstaat. En het meest opvallend: de met behulp van effecten en zang-dubbels toegevoegde signature sound van de zang. Als je als zanger begrijpt dat de klankkleur van je stem ondergeschikt is aan het eindresultaat verdien je een medaille. Maak van je zwakte je sterkte

Post to Twitter


4 reacties op “Wat maakt dit een hit? MGMT – Kids”

  1. 1 Pascal said at 13:58 on September 2nd, 2010:

    Je vergeet de internethype…. Dit nummer is een hit geworden zonder videoclip, de door fans gemaakte (en zeer goed in elkaar gezette) video heeft er voor gezorgt dat het nummer een soort rare cultwaarde heeft gekregen en het nummer een hit maakte die groter was dan de officieel uitgegeven single’s. Wat kids niet was ten tijde van het grote succes.

    de fan video: 32.000.000 hits
    http://www.youtube.com/watch?v=bIEOZCcaXzE

    de officiele video: nog geen 700.000 hits
    http://www.youtube.com/watch?v=5cAQlDf9Vs0&ob=av2n

    Denk dat alleen naar de muziek kijken in dit geval niet voldoende is om te achterhalen wat een hit maakt, dit is gewoon een perfecte samenkomst van omstandigheden 🙂

  2. 2 daan said at 13:59 on September 2nd, 2010:

    Die 5:03 versie zal toch niet op de radioversie zijn hoop ik? anders valt mijn theorie om: http://maakmuziekenmeer.wordpress.com/2010/05/11/een-hit-produceren/

  3. 3 Pim said at 20:52 on September 6th, 2010:

    @Pascal: bij alle hits is de marketing / hype vorming uiteraard erg belangrijk. Ik heb er bewust voor gekozen om me te beperken tot het muzikale gedeelte.

    @Daan: ik kom geen kortere versie vinden. Het is ook veel meer een dansvloer-hit dan een radio-hit.

  4. 4 Allard said at 18:32 on September 12th, 2010:

    Had deze analyse helemaal gemist. Was mij eigenlijk nooit opgevallen dat er geen cymbals in dit nummer zaten.
    In de meeste muziek die ik luister worden in ieder geval de hele tellen op hi-hat geslagen, ben hier kennelijk zo aan gewend geraakt dat ik het niet eens hoor als het een keer niet gebeurt 🙂


Leave a Reply