Wat maakt dit een hit? Lady Gaga – Alejandro

Luister via Spotify of Youtube:

Structuur:

  • intro
  • couplet
    • pre-refrein
      • refrein
  • couplet
    • pre-refrein
      • refrein
    • brug
      • refrein
      • refrein

De klassieke pop-structuur, aangevuld met pre-refreinen. Interessant: de theorie achter het pre-refrein.

Details: (tijdcodes uit Spotify)
0:00
Een zachte solo-viool met wat achtergrondgeluid. De melodie komt uit Csárdás (1904), het bekendste werk van de Italiaanse componist Vittorio Monti. Een klassieker op het repertoire van elk zigeuner-orkest.
0:13
Gaga praat met een Spaans accent. Dit versterkt de al aanwezige mediterrane sfeer.
0:21
Alejandro. Alleen deze naam uitgesproken op zijn Spaans is een al hook. En ook gelijk precies wat er voor zorgt dat veel mensen het een irritant nummer vinden. Dat is niet iets waar je bang voor moet zijn, niet opvallen is 1000x erger.
0:24
Synths + voorzichtige beat komen er in. Waar lijkt dit ook alweer op?
0:34
Een stopje. De viool eruit, de beat erin. Ah, natuurlijk: Ace Of Base. Luister: Spotify / Youtube.
1:03
Pre-refrein. De zang en snare gaan terug qua intensiteit. De zangmelodie gaat omlaag. De filters over de synths bouwen op. Allemaal met hetzelfde doel.
1:13 Zorgen dat het refrein er zo hard mogelijk in knalt. De zangmelodie is een stuk hoger in vergelijking met het pre-refrein. Een klassieke pop-truc die zijn doel zelden mist. Zet de radio maar eens aan en let op hoe vaak dit het geval is bij popliedjes.
1:20 Een andere associatie begint zich steeds duidelijker te manifesteren. La Isla Bonita van Madonna. Luister: Spotify / Youtube.
1:32 Het refrein was al catchy, maar de sterkste hook zit in het staartje van het refrein: Alejandro – Ale – Alejandro – Ale -Alejandro. In tegenstelling tot de meeste hooks, blijft dit vooral in je hoofd hangen vanwege de tekst.
1:52 Even iets anders in een korte break. Om de zap-generatie bij de les te houden. En een mooi excuus om nog een keer Alejandro te zeggen op rijm.
2:00 Couplet twee. Met een extra synth-lijntje ten opzichte van het eerste couplet. Daarna een pre-refrein en refrein volgens de verwachting.
2:38 Fernando. Waar kennen we die ook al weer van? Natuurlijk: ABBA (Spotify / Youtube)
3:00 De brug is niet memorabel, maar wel erg effectief. Het rustige en harde refrein daarna zijn een kwestie van inkoppen.

Wat maakt dit een hit?
Alejandro. Nog preciezer: de niet in het Engels voorkomende ch-klank in Alejandro. Het liedje is verder natuurlijk een prima stuk vakwerk van producer RedOne en Lady Gaga (bewust in deze volgorde). De invloeden zijn duidelijk. De intro-viool is een citaat van een stuk muziek waarvan het auteursrecht inmiddels vervallen is. De sfeer en het thema van het nummer hebben zeker overeenkomsten met Madonna’s La Isla Bonita. De beat lijkt inderdaad vrij veel op die van Don’t Turn Around van Ace Of Base. Het is grappig om te weten dat Ace Of Base op zijn beurt beschuldigt werd deze beat geleend te hebben van Blondie’s The Tide Is High (Spotify / Youtube). Terwijl dat ritme weer beïnvloed werd door de reggea van John Holt (Spotify / Youtube). Zo gaat dat in de popmuziek.

Ook artiesten die algemeen als vernieuwers gezien worden voegen in de praktijk vooral verschillende invloeden samen. Ze voegen een stukje toe, maar bouwen voor het grootste gedeelte voort op wat al bestaat. Als je de invloeden van een liedje kunt plaatsen maakt dat het liedje niet minder goed of origineel. Het woord ‘origineel’ duidt in de popmuziek meestal op een gebrek aan referentie-kader bij de luisteraar.

Laat je schaamteloos inspireren en voeg je steentje toe aan het bouwwerk van de popmuziek.


11 reacties op “Wat maakt dit een hit? Lady Gaga – Alejandro”

  1. 1 daniel said at 10:19 on July 26th, 2010:

    goeie punten! thx voor dit artikel!
    en vergeet niet dat Gaga nuttige vriendjes heeft 😉

  2. 2 Joël Rooth said at 10:37 on July 26th, 2010:

    Erg interessant stukje over een liedje.
    Nog nooit eerder gelezen over dit soort dingen.

    erg leuk.

  3. 3 Thijs said at 10:43 on July 26th, 2010:

    Behalve Ace of Base en Madonna mag toch ook het nadrukkelijk citeren van ABBA’s ‘Fernando’ niet onvermeld blijven.

    Superleuk idee dit, ben benieuwd naar de volgende entries 🙂

  4. 4 Thijs said at 10:50 on July 26th, 2010:

    Overigens, dat trucje van op het einde van het refrein nog even een schepje schedelklevende brabbeltaal er bovenop – ik noem ‘t graag de epic silly hook – is een Gaga trademark, zie ook Pokerface en Bad Romance.

  5. 5 Tweets die vermelden Pim van de Werken » Wat maakt dit een hit? (2) Lady Gaga – Alejandro -- Topsy.com said at 11:05 on July 26th, 2010:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Martijn Crama, Tom Roelofs, De Subjectivisten, Art Collective ApFab, Pim van de Werken en anderen. Pim van de Werken heeft gezegd: Blogt: Wat maakt dit een hit? (2) Lady Gaga – Alejandro http://bit.ly/dfOPwB […]

  6. 6 Chris Dekker said at 11:13 on July 26th, 2010:

    Goed relaas! Ik moet altijd weer denken aan die plaat van Pisa, waarin Vermeegen het perfecte popliedje schrijft. ‘Kinderkoortje erbij’..
    Lady Gaga kan dat en ze kan ook nog eens beter zingen dan ze op haar platen doet. Mensen willen blijkbaar vlakke stemmen…

    Eén ding mis ik nog. Het woordje ‘zomer’. Ik denk dat dit bewust als zomerhit geschreven is. Spaanse taal, mediterane klanken, … Denk aan andere zomerhits als Macarena, Ketchup Song.. In de winter waren nummers als Pokerface en Bad Romace goed en deze is écht voor de zomer.

  7. 7 Paul said at 11:22 on July 26th, 2010:

    Geweldig, een kunstgeschiedenis/’beeld’-analyse in pop! Mis alleen het belangrijkste, de meezingfactor. Elk nummer in de top-2000 is meezingbaar (zelfs Mike Oldfield). De popwereld is een karaokebar.

  8. 8 Pim said at 11:44 on July 26th, 2010:

    @Thijs Goed punt! Ik heb het ABBA-citaat toegevoegd aan de post. Goeie term ‘epic-silly-hook’. Lady Gaga heeft het Ob-La-Di Ob-La-Da-stokje inderdaad met verve over gepakt.

    @Chris ‘mediterrane sfeer’ kwam toch al wel aardig in de buurt? 😉

    @Paul De meezing-factor is inderdaad erg belangrijk. Dat is ook precies wat ik bedoel met ‘het vakwerk van RedOne en Lady Gaga’.

  9. 9 Eric said at 19:05 on August 10th, 2010:

    Is het al eens opgevallen hoe zeer dit nummer lijkt op een Ace of Base hit?
    http://www.youtube.com/watch?v=wtk15cHRs84

  10. 10 Jelle said at 20:03 on September 16th, 2010:

    Was ‘t bijna vergeten maar dacht er opeens weer aan. Waarom dit nummer een hit is? Simpel: dat wil de ‘New World Order’…

    “Music fans have been subjected to an intense creative drought in the past years, which caused them to be desperate for a new, eccentric and iconic presence. So Lady Gaga comes into the picture, slightly distances herself from the painfully formulaic music acts and is heralded as the new pop princess. She also brings with her all of the Illuminati agenda and flashes in her fans faces the symbols of their own oppression. I’m sure many fans have a gut feeling that something is wrong with her act, but still can’t stop listening to her. They must tell themselves, “well, there is nothing else to listen to.” And that’s what media monopolies are all about.”

    Bron: http://vigilantcitizen.com/?p=3979

    Smullen! Die hele site is geweldig.

    Misschien iets om te gebruiken in je noisepopproject, Pim?

  11. 11 Wie de fuck is Pim van de Werken? » Pim van de Werken said at 16:13 on June 24th, 2012:

    […] Daarin analyseerde ik hits van Blur, Coldplay, Gnarls Barkley, Caro Emerald, Radiohead, Lady Gaga, MGMT, Yann Tiersen, Black Eyed Peas en Snow […]


Leave a Reply